Mobbning är ett avgörande hinder för elevers lärande – ny internationell studie bekräftar Friensrapporten

Resultatet från en ny internationell studie, TIMSS 2023 Longitudinal Study, visar tydligt att utsatthet för mobbning är ett avgörande hinder för elevers kunskapsutveckling.

16 december 2025

Studien visar bland annat att:

  • Elever som uppger att de mobbas ungefär en gång i veckan presterar lägre i både matematik och naturvetenskap redan i årskurs 8
  • Mellan årskurs 8 och 9 ökar resultaten för elever som sällan eller aldrig utsätts, medan elever som utsätt för mobbning varje vecka i genomsnitt tappar kunskap i båda ämnena
  • Mobbning hänger systematiskt ihop med sämre kunskapsutveckling

– Denna studie bekräftar resultaten i tidigare Friendsrapporter och det vi har konstaterat: Mobbing leder till psykisk ohälsa, sämre skolprestationer, färre elever som får godkända betyg i kärnämnen samt tydliga samband mellan ett negativt skolklimat med mindre trygghet och ett ökat skolvåld, säger Magnus Loftsson, legitimerad psykolog och forskningsledare på Friends.

TIMSS 2023 Longitudinal Study har för första gången följt samma elever över ett läsår och visar hur deras kunskaper i matematik och naturvetenskap faktiskt förändras över tid.

Elever som utsätts för mobbning börjar redan på en lägre kunskapsnivå – och för de som utsätts ofta kan det dessutom gå åt helt fel håll. De mest frekvent utsatta backar mellan årskurs 8 och 9, samtidigt som deras klasskompisar gör framsteg i både matematik och naturvetenskap.

Mobbning handlar alltså inte bara om hur barn mår här och nu. När ett barn går till skolan med en klump i magen, oroligt för vad som ska hända på lektionen, på rasten eller i mobilen, blir mobbning ett betydande hinder för lärande – för koncentration, närvaro och engagemang i skolämnen. Det är svårt att lära sig algebra eller förstå naturvetenskapliga begrepp när man samtidigt måste vara på ständig vakt.

– Mot bakgrund av resultaten i studien finns det knappast någon viktigare prioritering för den som vill att de cirka sju procent av högstadieeleverna som varje vecka rapporterar mobbning ska få en rimlig chans att klara matematik och naturvetenskap. Det är inte bara nödvändigt för barns lärande och trygghet – det är en rättighet för varje barn och framstår som en av de mest avgörande hävstängerna för att ge de mest utsatta en likvärdig chans att klara skolan, säger Magnus Loftsson, legitimerad psykolog och forskningsledare på Friends.